Wednesday, December 9, 2009

Relevan

Berapa relevankah aku di sini.


Keliru sedikit soalannya.

Tapi ia kerap timbul apabila aku merasakan aku sedang berada di bawah.

Biasalah. Hidup ini kan macam roda. Kejap di atas kejap di bawah.


Manusia. Dia akan mula sedar dan menilai dirinya apa bila dia berada di bawah. Itu yang unik pasal manusia.

Apabila dia sudah jatuh, kemudian terasa sakit, dia akan cari dimana silapnya.


Manusia.

Bila dia naik. Bila dia dijulang. Dia lupa sebentar di mana dirinya.

Mungkin aku juga begitu. Tapi aku lain.

Sebab aku tidak pernah dijulang. Aku tidak pernah naik. Sering saja di bawah. Aku tidak berganjak. Aku di sini. Esok juga aku masih di sini. Mungkin akan jatuh lagi. Dan lagi.


Apabila manusia itu sudah jatuh, selalunya dia akan bangkit. Menggagahkan diri melawan arus. Melawan mereka yang menjatuhkannya.

Tapi aku bukan. Aku secara defaultnya jatuh bebas. Tiada siapa jatuhkan aku. Seperti bungee jumping.


Aku harus duduk dan fikir. Berapa jauh lagi aku perlu jatuh. Berapa sakit perlu aku tanggung. Berapa sunyi harus aku sepi.

Jauh ke bawah. Jauh lagi tempat untuk aku jatuh.

Dengar lagu titian usang.




No comments: